از سینما نباید انتظار آموزش روانکاوی داشت سینمای هیچکاک از منظر روانکاوانه در گفتوگو با محمد صنعتی حسین سخنور فصلنامهی سینما و ادبیات، شمارهی ۳۴، پاییز ۱۳۹۱ دریافت فایل PDF
متن کامل »سینما و عکاسی
سادگیِ پیچیده – گفتوگو درباره فیلم کپی برابر اصل
– اگر به فیلمهای بلند سینمایی کیارستمی نگاه کنیم، انگار او با فیلم «گزارش» گیومهیی باز میکند و با تازهترین ساختهاش «کپی برابر اصل» این گیومه را میبندد. هر دو فیلم، بهنحوی دنیای یک زوج را نشان میدهند و تقابل و خواستهایشان را در به نمایش میگذارند. به نظر شما میشود بین این دو فیلم، نسبتی برقرار کرد؟ اصلا ...
متن کامل »«ماجرا»ی «الی»
“ماجرا” ی ” الی” 1 سال 1960، وقتی فیلمِ «ماجرا» در جشنواره کن به نمایش درآمد، تماشاگران، آن را هو کردند. اگر چه «آنتونیونی» نخل طلا را بُرد و از همان زمان هم دربارهی شیوه روایتِ تازهی آن بحث شد، ولی انگار تماشاگران نمیتوانستند این هجوم علیه اخلاق سنتیِ بورژوازی را بپذیرند. به نظر شما، «ماجرا» فیلمی است ...
متن کامل »گفت و گو درباره هیچکاک
– «بهرام بیضایی» در کتابِ «هیچکاک در قاب» دربارهی علمی بودن روانکاوی در فیلمهای «آلفرد هیچکاک» میگوید که این فیلمها، بیشتر از آنکه جنبههای علمی در آن رعایت شود، یکجور دستمایهای است برای کارگردان تا قصهاش را تعریف کند. ولی آیا به نظر شما این توجه به روانکاوی تنها یک شیوه برای قصه گویی است یا اینکه سویه علمی هم ...
متن کامل »زمان و نامیرایی در آثار تارکوفسکی
در این کتاب کوشیده شده با پرداختن به تصویرهای نمادین، استعاری و مجازی، گونهای از سینما بررسی شود که دستکم در جامعهی ما کمتر بدان توجه شده، و ان سینمای شعر است که برخی از فیلمهای تارکوفسکی نمونههای ارزندهی آن هستند. همچنین مبحث هنر و ادبیات ذهنیت، که برای درک تحولات هنر و ادبیات از مدرنیته به پسامدرنیته ضروریست، و ...
متن کامل »